Doe mee met nieuwe Buxus-promotie via iBulb

vrijdag 11 februari, 2022

Er zijn volop kansen en mogelijkheden om nieuwe Buxus-promotie via iBulb op te zetten. Om daadwerkelijk van start te kunnen gaan, zijn minimaal 20 enthousiaste ondernemers nodig.

Arno Engels

Vanuit de LTO Vakgroep gaan we de collectieve en internationale Buxus-promotie nu inderdaad opzetten. Dat is de belangrijkste uitkomst van de digitale informatiebijeenkomst die we afgelopen woensdagavond 9 februari over het initiatief hielden. Tot de aanwezigen behoorden verschillende Buxus-kwekers uit Nederland en ook uit Vlaanderen, alsmede ondernemers met Buxus uit de handel en de tuinaanleg.

De nieuwe Buxus-promotie wordt dan opgezet in de lijn van Perennial Power en Roses4Gardens: de collectieve promotie van vaste planten en rozen die via iBulb loopt. Dat betekent dat er ook voor de Buxus-promotie enthousiaste deelnemers zijn die er het belang ervan inzien, het volste vertrouwen hebben in de promotie, en eensgezind zijn. Net zoals bij vaste planten en rozen zal de Buxus-promotie via iBulb rusten op drie pijlers: een website als basis van alle activiteiten, persberichtgeving in diverse talen en een beeldbank met sfeervolle, professionele foto’s van Buxus in allerlei toepassingen.

Benodigde budget en deelnemersbijdrage

Anne Verdoes van iBulb gaf op de bijeenkomst een indicatie van het budget dat nodig is om de Buxus-promotie volgens de drie pijlers op te kunnen bouwen: tegen de €20.000. Het idee is om dezelfde deelnemersbijdrage te hanteren als bij Perennial Power: €1.000 per deelnemer per jaar die lid is van LTO (of LTO Noord, ZLTO of LLTB). Niet-leden zouden dan per jaar €1.250 bijdragen.

Met het startkapitaal kan alvast een nieuwe Buxus-site met een eigen huisstijl worden ontwikkeld, PR-opmaak en een fotoshoot rond Buxus die gericht is op zowel de consumentenmarkt als de tuinaanlegmarkt. Er kan dan ook gestart worden met het schrijven van persberichten en deze te vertalen in het Engels, Duits en Frans: zodat de promotie in Nederland, België, Engelstalige landen, Duitstalige landen en Frankrijk kan gaan lopen.

Meld u vóór 2 april 2022

De inschrijving voor enthousiaste deelnemers is nu geopend! Uiterlijk zaterdag 2 april hopen we minimaal 20 ondernemers (kwekers, vermeerderaars, handelaren, hoveniers, iedereen die zich wil inzetten voor Buxus en een beter imago) aan boord te hebben en dus wil meebetalen aan de collectieve promotie: €1.000 per jaar als LTO-lid, €1.250 wanneer u niet bent aangesloten bij LTO. Download hiervoor dit aanmeldformulier.

Daarnaast zoeken we nog enkele Buxus-ondernemers die enthousiast willen meedenken over de inhoud van de promotie. De bedoeling is om een stuurgroep te vormen die in feite (net zoals bij Perennial Power en Roses4Gardens) bepaalt wat iBulb voor Buxus gaat doen.

Merknaam gekoppeld aan slogan

Het persbestand van iBulb bestaat uit circa 6.500 adressen in 12 verschillende landen. Voor de herkenbaarheid en eenduidigheid heeft de promotie van elke gewasgroep een eigen look & feel: een bepaalde stijl die het best past bij het gewas en de eindverbruikers, met een pakkende merknaam die gekoppeld is aan een slogan. Zo wordt Perennial Power steevast gepromoot met de slogan ‘De kracht van vaste planten’, en Roses4Gardens met ‘Een sieraad voor je tuin’. „We laten per jaar veel beelden maken die bijvoorbeeld media en deelnemers gratis kunnen gebruiken”, zei Anne Verdoes op de Buxus-bijeenkomst. „Free publicity en je boodschap blijven herhalen: daar gaat het om.”

Bij Buxus kan de essentie zijn: het belang van groen in de tuin en imagoverbetering. In de promotie zal het niet alleen draaien om het benoemen van positieve eigenschappen van Buxus en toepassingsmogelijkheden, maar ook het benoemen van belagers en onderhoudstips voor gezond groeiende Buxus.

Goed gevoel bij promotie vaste planten en rozen

Jan-Willem Rotteveel deelde op de bijeenkomst ervaringen met deelname aan Perennial Power. „Het draait goed”, zei Rotteveel over de vasteplantenpromotie. „We zijn nu met ruim 60 enthousiaste deelnemers die er allemaal een goed gevoel bij hebben. En we werken met gesloten beurzen samen met bestaande initiatieven. Zo zijn we partner van de Tuinen van Appeltern waarmee we elkaars content uitwisselen.”

Ervaringen met Roses4Gardens zijn vergelijkbaar. Dit collectief wordt ondersteund door 20 kwekers en (internationale) veredelaars van rozen. „We zitten nu in een flow dat het internationaal goed loopt met tuinrozen”, vertelde Ad Volkering. „Met Roses4Gardens promoten we alleen de gezonde rassen.”

Michel Verbeek gaf uitleg over Buxus Jeans of Garden, de campagne die vanuit Royal FloraHolland liep van 2014-2020. „Dit jaar wordt alles definitief uitgefaseerd”, zei hij op de bijeenkomst. „De opzet van nieuwe Buxus-promotie is dan een positieve ontwikkeling voor de hele sector.”

Presentatie terugkijken

Binnenkort kunt u op LTO-YouTube delen van de informatiebijeenkomst terugzien, waaronder de presentatie van Anne Verdoes (iBulb) over de werkwijze van iBulb, wat er zoal gebeurt voor de promotie van vaste planten en rozen, en natuurlijk wat de mogelijkheden zijn voor Buxus.

Arno Engels

Meer nieuws

10 tips voor emissiereductie

© 2024 LTO Vakgroep Bomen en vaste planten - LLTB - LTO Noord - ZLTO
Disclaimer - Privacy statement