Promotie

De Groene Stad

De Groene Stad zet zich in voor een fijne en gezonde stedelijke leefomgeving. Het platform draagt bij aan een doordachte inzet van 'groen’.

Daarbij richt de Groene Stad zich op partijen die bezig zijn met planning en ontwikkeling van stedelijk gebied:

  • beleidsmakers;
  • politiek;
  • adviseurs;
  • bedrijven.

De Groene Stad doet dit door het geven van voorlichting, in beeld brengen van succesvolle praktijkvoorbeelden en het delen van nieuwe wetenschappelijke inzichten. Groen draagt bij aan de oplossing van lucht- en waterproblematiek, gaat sociale en maatschappelijke verloedering tegen, en maakt het stedelijk gebied gezonder en aantrekkelijker.

Groen is dan ook geen kostenpost of luxe, maar een investering die geld oplevert. Groen doet goed!

LTO Bomen, Vaste planten en Zomerbloemen is een van de partners van De Groene Stad. Daarnaast zijn diverse andere organisaties, bedrijven en gemeenten partner; bekijk hier het partnernetwerk.

Perennial Power

In 2014 heeft een enthousiaste groep vaste plantenkwekers zich verenigd onder de naam Perennial Power. Het doel van Perennial Power is het onder de aandacht brengen van alle aspecten van de vaste plant, bij consument en retail.

De promotionele activiteiten voor Perennial Power worden uitgevoerd door iBulb (onderdeel handelsbond Anthos). De LTO Cultuurgroep Vaste planten zorgt voor de ondersteuning.

Floriade

In 2022 hebben diverse LTO Cultuurgroepen gewerkt aan inzendingen op de Floriade in Almere.

Het evenement vormde de start van een nieuwe, blijvende stadswijk genaamd Hortus. Het ontwerp is bedoeld als een prototype Green City: een plek die voedsel en energie produceert, die water zuivert en afval hergebruikt.

De Floriade in Almere was de laatste editie. April 2023 heeft de Nederlandse Tuinbouwraad (NTR) besloten om de tienjaarlijkse wereldtuinbouwtentoonstelling niet meer te houden, omdat het niet meer van deze tijd is.

Iedere tuinbouwsector, ook onze sector, mag zich volgens NTR-bestuurslid en vakgroepvoorzitter Aad Vollebregt afvragen hoe de sector nu aan promotie gaat doen. Is het collectief nog wel mogelijk? Lees hier zijn column van april 2023.

Haagplanten voor stad, dorp en landschap

Foto: Beeldbank van de Leefomgeving

De LTO Cultuurgroep Bos- en Haagplantsoen heeft najaar 2022 nieuwe sectorpromotie van haagplanten gelanceerd: ‘Haagplanten voor stad, dorp en landschap’. Hierin komt de veelzijdigheid van het sortiment haagplanten naar voren.

Voor de promotie is een brochure gemaakt die gericht is aan professionele gebruikers van haagplanten in stad, dorp en landschap, tuin- en landschapsarchitecten en beslissers van overheden. Met de promotie wil de cultuurgroep hen inspireren en mogelijke toepassingen laten zien. Zoals het thema ‘Schoolhekken eruit, heggen en hagen erin’, ‘Hagen in en rond parkjes’, ‘Plant eens een andere haag’, ‘Hagen die lekker ruiken’ en ‘Hagen die vogels aantrekken’.

In de brochure worden tevens de positieve bijdragen van haagplanten aan klimaat en biodiversiteit benoemd. Zo zijn hagen langs straten en (snel)wegen de meest effectieve (en wetenschappelijk bewezen) beplanting tegen luchtvervuiling. Daarnaast hebben heggen in het landschap een grote ecologische waarde; ze verbeteren de biodiversiteit. Download hier de Nederlandse brochure.

De brochure is ook beschikbaar als internationale versie: ‘Hedging plants for cities, towns, villages and the landscape’. Download hier de Engelse versie.

De haagpromotie draait mee in De Groene Stad en Green Cities Europe, het promotieprogramma dat op initiatief van de European Nurserystock Association in verschillende landen draait.

© 2024 LTO Vakgroep Bomen en vaste planten - LLTB - LTO Noord - ZLTO
Disclaimer - Privacy statement