Werknemers met geldzorgen: dit kunt u voor ze doen

dinsdag 06 december, 2022

Bij drie op de vijf bedrijven lopen mensen rond met geldproblemen, blijkt uit onderzoek van het Nibud. Bij u ook? Of heeft u eigenlijk geen idee? Financiële stress heeft niet alleen negatieve invloed op het privéleven van uw werknemers, maar ook op uw bedrijf. AB Werkt zet op een rijtje wat u als werkgever hierin kunt betekenen.

Stress is funest. En laat dat nu het grootste gevolg zijn van financiële problemen. Stress kan zorgen voor slaap- en concentratieproblemen, vermoeidheid, hoge bloeddruk of zelfs depressie. Langdurige spanning kan er zelfs voor zorgen dat je IQ daalt, je sneller verkeerde beslissingen maakt en je langetermijnvisie verdwijnt. Vervelend in het dagelijks leven, maar ook zeker niet handig op de werkvloer.

Leren signaleren

Een geldprobleem brengt vaak schaamte met zich mee. Kleine kans dus, dat een hoogopgelopen schuld of gokprobleem bij het koffiezetapparaat aan het licht komt. Daarom is het handig om tussen de regels door te lezen. Signalen die kunnen duiden op geldproblemen bij uw werknemer, zijn bijvoorbeeld:

  • Geld lenen bij collega’s;
  • Verzoekjes om meer uren of een voorschot;
  • Korter lontje hebben;
  • Toename van ziekteverzuim;
  • Diefstal of fraude plegen.

Vermoed u dat er geldproblemen spelen onder uw personeel, ga dan het gesprek aan. Iemands financiële situatie aankaarten is niet per se makkelijk, maar wel noodzakelijk. Daarom geeft AB Werkt u graag tips om het gesprek voor beiden aangenamer te maken.

Wees discreet

Een onderwerp als deze bespreekt u onder vier ogen. Een goed begin is duidelijk maken dat alles wat besproken wordt, discreet en vertrouwelijk blijft. En beloof dat het geen invloed heeft op het behoud van zijn of haar baan. Op deze manier geeft u het signaal dat alles open, en vooral ook eerlijk, verteld kan worden.

Oordeel niet

Voelt uw collega dat die zich open kan stellen, vraag dan door. De kunst is om dit laagdrempelig te houden. U bent er immers niet om te oordelen. Leidt het onderwerp in door de signalen die u hebt opgevangen, te benoemen en vraag of u daar iets over mag vragen.

Verwijs door

Mocht er duidelijk worden dat er geldzorgen zijn en waar die vandaan komen, dan kunt u hulp bieden. Met een doorverwijzing naar schuldhulporganisaties of door een afspraak te maken bij het juridisch loket. Wilt u uw collega een helpende hand bieden? Kijk dan eens naar dit advies van het Nibud.

Kom erop terug

Reflecteer na een tijdje. Maak hierin duidelijk dat u de eerlijkheid van uw werknemer waardeert en dat u graag hoort of het gesprek heeft geholpen. Dit is fijn voor u als gespreksvoerder, maar kan ook als een stok achter de deur functioneren voor uw collega.

Problemen vermijden

Voorkomen is beter dan genezen. Daar kunt u als werkgever ook het één en ander aan doen. Daarom is dit misschien wel onze belangrijkste tip: maak het normaal om over geldzaken te spreken. Dit kun je doen door eens een workshop te organiseren of een e-learning aan te bieden.

Ook kun je bijvoorbeeld meedenken bij grote levensgebeurtenissen als het krijgen van een kind, een scheiding of een overlijden. Dit brengt vaak financiële gevolgen met zich mee. Heb je laaggeletterden in dienst of mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen? Houd er rekening mee dat de kans op geldzorgen bij hen groter is.

Lees HIER meer over preventie van geldzorgen.

Bron: AB Werkt

Meer nieuws

© 2024 LTO Vakgroep Bomen en vaste planten - LLTB - LTO Noord - ZLTO
Disclaimer - Privacy statement