Mogelijk weer brexit-uitstel
“Brexit or bust”
De nieuwe Britse premier Boris Johnson ligt op ramkoers met Brussel en zijn eigen parlement. Voor hem is brexit belangrijker dan het bewaren van de eenheid in zijn eigen Conservatieve Partij. Dat onderscheidt hem van zijn voorganger Theresa May. Door deze ‘Brexit or bust’ strategie kan het nu alle kanten op. Vraag is hoe Boris Johnson inhoud geeft aan zijn uitspraak dat hij liever ‘dead in a ditch’ is dan Brussel om uitstel te vragen. Stapt hij dus op om zo verkiezingen te forceren? Johnson denkt namelijk de komende verkiezingen te winnen maar hij zal waarschijnlijk niet op eigen kracht een nieuwe regering kunnen vormen. Op dit moment komt hij ruim 40 zetels te kort dus er moet dan heel wat gebeuren. Boris’ nieuwe coalitiepartner zal op de rem gaan staan en een no deal-brexit willen uitsluiten.
Ierse grenskwestie blijft onoplosbaar
Minder dan twee maanden te gaan tot de brexit-datum, 31 oktober, en de Britse regering heeft geen kant-en-klaar alternatief voor de Ierse ‘backstop’: de garantie dat de Ierse landgrens altijd open blijft. De realiteit is dat die oplossing er niet is. Er is door de Europese Commissie wereldwijd gekeken naar mogelijke oplossingen, maar die zijn niet gevonden. Afgelopen week bleek in Brussel bleek dat het Verenigd Koninkrijk alleen maar gemaakte afspraken die te maken hebben met die backstop wil schrappen, zonder duidelijk te maken wat er voor in de plaats komt. Gesprekken hierover vinden nu in Brussel plaats, maar niemand verwacht een doorbraak. Een cirkel vierkant maken, is een beetje lastig namelijk.
De kern van het probleem: het Verenigd Koninkrijk wil twee dingen: een open landgrens met Ierland, maar ook eigen handelsbeleid waardoor de productiestandaarden van het Verenigd Koninkrijk gaan afwijken van die van de Europese Unie. Beide kunnen, maar niet tegelijk. Suggesties om inspecties te laten plaatsvinden bij de exporteur of importeur lossen niet het probleem op dat de wetgeving in het VK gaat afwijken van die in de EU. Hierdoor ontstaan prijsverschillen en dus wordt smokkel aantrekkelijk. Dat zal Brussel nooit toestaan.
Klaas Johan Osinga
LTO Nederland