Met de trein naar Polen

dinsdag 13 maart, 2018 -  Michiel Gerritsen
Onlangs een bijeenkomst bijgewoond over oplossingen voor het vervoer van onze producten in het licht van de toenemende druk op het wegennet in West Europa. De wegen slibben dicht, langzaam maar zeker.

Niet alleen bij ons, maar in alle ons omringende landen. Als de vervoersstromen zich blijven ontwikkelen als tot nu toe en we moeten het doen met het huidige wegennet, dan geldt binnen afzienbare tijd de slogan niet meer: zonder vervoer staat alles stil. Dan staat alles stil, met of zonder vervoer. Gaat dat van de ene dag op de andere? Nee, het is net zoiets als met het klimaat. Je hebt het eerst niet zo in de gaten, maar op enig moment kom je tot de ontdekking dat het klimaat echt is veranderd, met alle gevolgen van dien. Zo is het ook met transport en logistiek. De situatie is nu urgent, maar nog niet acuut. Het wegennet raakt overbezet door het aantrekken van de economie én door onze manier van leven en consumeren.

Er zijn slimme innovaties die het gebruik van de weg efficiënter kunnen maken, denk bijvoorbeeld aan de zelfrijdende (vracht)auto. Het slim combineren van weg, water en rail kan de oplossing bieden voor dit levensgrote vraagstuk. Tijdens deze bijeenkomst werd getoond dat er een kansrijke ontwikkeling is die het combineren van vervoer over lange afstanden per container via weg en spoor mogelijk maakt. Dat is de Helrom wagon, een spoorwagon waarop alle typen containers geladen kunnen worden. En dat in een oogwenk, zonder hijskranen of iets dergelijks. Zo van de vrachtwagen op de wagon, en andersom. Dankzij een vraag van een Boskoopse boomkweker wordt er zo goed als zeker een pilot gestart in Alphen aan den Rijn met een ‘Helrom trein’ naar Polen. Een proefopstelling is gedemonstreerd tijdens Plantarium 2017, zie www.Helrom.com.

Michiel Gerritsen

Meer nieuws

© 2018 LTO Vakgroep Bomen en vaste planten - LLTB - LTO Noord - ZLTO