De Groene Stad is goud
Jarenlang heeft de boomkwekerijsector die kar getrokken en veel geïnvesteerd, en met groot resultaat. Overal in de wereld zie je Green City initiatieven ontstaan. Van Azië, Australië, Canada tot vele landen in Europa kijken naar ons en pakken het verhaal op. Het is voor ons als boomkwekerijsector een geweldige mogelijkheid om in het buitenland binnen te komen met een goede boodschap om vervolgens handel te kunnen genereren.
En nu vallen er enkele zaken samen die alles in een stroomversnelling brengen. Allereerst komen er nu gedegen wetenschappelijke onderbouwde bewijzen van de positieve effecten van groen vanuit het onderzoeksprogramma De groene agenda. Het onderzoeksprogramma omvat Groen en Wonen, Groen en Werken, Groen en Herstellen, Groen en Welbevinden en Groen en Leren. Kennis die we kunnen vermarkten in binnen- en buitenland. We hebben daarmee internationaal de lead.
Tegelijkertijd heeft de Europese Commissie een subsidie van 1,4 miljoen toegekend voor promotie van De Groene Stad internationaal voor de komende drie jaar. Nederland heeft daarmee een budget van € 500.000,= voor de komende drie jaar voor promotie en om de kennis om te zetten in business. En hoe leggen we de verbinding met die business? Door de Groene Stad Charta. Bedrijven en overheid die zich willen verbinden aan dit verhaal van een duurzame omgeving. Met de Charta, zijn wij op zoek naar de groene ambities van o.a. Heineken, KLM, NUON en onze eigen steden. Van onze Tweede Kamer tot de WHO heeft men zich uitgesproken dat meer groen moet.
Ik wil u als lid dan ook oproepen. Neem deel aan dit verhaal en raak betrokken.
Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Groene Stad, Jan van Leeuwen of Henk Raaijmakers.
En nog steeds geldt de slogan die we ooit hadden: Groen is leven, Boomkwekers zorgen ervoor.